Elektrische Motorrijtuigen van de

Belgische spoorwegen

Reeks 05, type 70 (Airport City Express)
Rollend materiaal
Huidige status : Buiten dienst.
Stel 600 is bewaard.
 

Algemeen Stel 851 'SABENA' te Schaarbeek

Stel 598 te Schaarbeek

600 te Merelbeke - 2015
Bouwjaar
Type
Nummering
Nummering daarna veranderd in
Nummering na 1970
Nummering na 7/10/1980
Effectief
1970
MR 70
222.001 ... 222.006
228.851 ... 228.856
851 - 856
595 - 600
6
As indeling, kast
Totale lengte
Totale lengte 1 deel
Breedte
Afstand tussen draaistellen
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-koppeling
Hoogte rail-dak
Hoogte rail-panto
Wieldiameter
Eénuurvermogen
Maximum snelheid
Maximum versnelling
Tarra per reiziger
Minimum boogstraal
Massa
-
A1 1A+A1 1A, Tweeledig
46615mm
22970mm Bx ; 22849mm ADx
2940mm
16400mm
2500mm
3489,5mm Bx ; 3368,5mm ADx
3794mm
4392mm
1010mm
770kW; Specifiek : 6,06kW/t
140km/h
op horizontale baan tussen 0 en 50km/h : 46cm/sec²
360kg
125m
ledig : 107,3ton; beladen : 130,3ton
ledig : 103ton; beladen : 121ton
Mechanisch Gedeelte
Bouwers
Bn te Brugge; Ragheno te Mechelen; Les Usines de Braine le Cte te Braine le Cte en de Ateliers Belges réunis.
 
Aantal plaatsen
A
B
Staanplaatsen
     
       
 
Aantal plaatsen
A
B
Staanplaatsen
Bx
-
74
40
ABDx
32
12
20
Totaal
32
86
60
Totaal 114 64 178
Remming
- Rechtstreekse elektropneumatische rem met machinistenkraan Oerlikon type FVEL5.
- Schijfrem op bogie.
Remming door middel van:
- Schijfremmen
Koppeling:
- schroefkoppeling tussen de rijtuigen
- Henricot op de fronten
Acclimatisatie:
- Alleen luchtverwarming met elektrische radiatoren met een vermogen van 56kW
- Schuifraampjes
Elektrisch Gedeelte
Tractieuitrusting
Bouwers
Tractiesturing
Stroomafnemers
ACEC Charleroi
Nokkenas aangedreven door servomotoren L.S. Jeumont Heidmann
ACEC / 2 - na 1970 werd deze kant bestuurder geleidelijk verwijderd.
De Airport City Express stellen kregen Faiveley afnemers.
Tractiemotoren
Type
Aantal
Eénuurvermogen
Doorlopend vermogen
Ophanging
Aslagers van de motor
Overbrenging
Tandwielverhouding
zelfventilerend
4
190kW
170kW
Neusophanging
Met rollagers Timken (cannon-box)
Met vaste tandwielen, éénzijdig
3,38 (71/21)
Hulptoestellen
Motor-compressor - Groep
Type motor
Vermogen
Type compressor
Cilinders
Trappen
Afvoerdruk
Debiet
CT10 - 3kVDC
7,36kW
Westinghouse, 241VB
4 met enkel effect
2
9bar
770l/min
Alternator
Type
Spanning
Stroom
Vermogen
Snelheid
HV5029-8,éénpolig
68V
54.5A
6,45kVA
1300tr/min
Gelijkrichter
Type
Vermogen
Spanning
Stroom
Graetz brug
6kW
85V
70,5A
Accumulatorenbatterijen
Type
Aantal
Vermogen
Lood
12 x 6V
160Ah
Opmerkingen
- Deze stellen werden geleverd aan de nationale luchtvaartmaatschappij Sabena.
- De zes stellen waren voorzien van een grotere bagageruimte, meer eerste klasse zitplaatsen, andere zetelopstelling en tal van andere aanpassingen.
- Ze reden diensten tussen Brussel en Zaventem, kregen de nummers 851-856 en een fraaie blauwe kleur met witte band en opschriften van hun eigenaar.
- Pas toen de lijn Zaventem-Zaventem luchthaven in 1979 overging naar de NMBS werden ze NMBS eigendom en werden een jaar later vernummerd naar 595-600.